O knihách populárne náučné

Ako odomknúť potenciál vášho dieťaťa

31.10.2018

Autor: Jan Mühlfeit, Kateřina Novotná
Názov: Odemykání dětského potenciálu
Rok vydania: 2018
Vydavateľ: Management Press
Počet strán: 272

. . .

Už som si chcela dať pauzu od kníh o výchove, čítala som ich teraz viacero, ešte mám dve rozčítané a radšej si ich dávkujem postupne, ale na novinku z dielne Albatros Media som bola zvedavá. Má názov Odemykání dětského potenciálu a pracovali na nej dvaja autori. Obaja Češi, takže som bola zvedavá najmä na ich pohľad. Veď vieme, že výchova sa v rôznych krajinách líši.

O čom kniha je?

Deti milujú učenie. Milujú vzdelávať sa, objavovať, skúmať, zisťovať, pýtať sa. Vážne. Pozrite sa na akékoľvek batoľa. Pozrite sa na škôlkarov, aj v tých to ešte je. Pozrite sa na žiakov alternatívnych škôl, deti vzdelávané doma, unschoolingové deti. Ak narazia na naozaj dobrú školu, majú to v sebe aj školáci.

Žiaľ, škola ako ju väčšina z nás pozná – známkovanie, skúšanie, hodnotenie, porovnávanie, všetci musia vedieť všetko v rovnakom čase, predmety bez prepojenia, spôsob výuky a mnohé ďalšie negatíva s tým spojené; vzdelávaniu nepraje. Takému tomu dobrovoľnému, prirodzenému. Z dôrazom na jedinečnosť každého z nás, rozvíjanie talentov. Klasická škola skrátka nepraje tomu, aby ste boli skvelí v tom, čo vám ide a čo vás baví.

Odemykání dětského potenciálu je kniha pre rodičov, ktorí chcú, aby ich deti ostali stále zvedavé. Aby sa sústredili na svoje silné stránky a nestrácali čas tým, čo im vôbec nejde. Je to kniha plná príkladov úspešných ľudí, ktorí našli svoju cestu. Odemykání dětského potenciálu je o potrebe dostať sa do flow, aby sa človek mohol rozvíjať.

Zdôrazňuje sebapoznanie, prístup rodičov, ako pracovať v dnešnom uponáhľanom svete, potrebe odpočinku. Padajú výrazy ako pozitívny leadership, mentor, kouč, mindfulness. Skrátka všetko možné, čo potrebujete k tomu, aby vás to bavilo. Nech už je to čokoľvek. A najmä aby ste to v sebe objavili. Vy sami, nie aby vám to nanútilo okolie alebo očakávania rodiny.

Jan Mühlfeit prispieva skúsenosťami z praxe (mentor, kouč, 15 rokov vo vedení Microsoftu, semináre na seberozvoj), Kateřina Novotná ich prepája so svetom detí. Niekomu by sa možno kniha mohla javiť ako americká príručka na úspešné dieťa. Mottom knihy aj ich seminárov je: Be more of who you are. A presne o tom je.

Čo v nej nehľadajte?

Návod ako vychovať dieťa. Návod ako učiť dieťa. Návod ako mať úspešné dieťa. Skrátka žiaden návod. Nehľadajte v nej ani odpoveď na to, ako donútiť dieťa učiť. A kniha je síce o deťoch, ale začať musíme od seba. Bez rodiča naladeného na vlnu empatie, rešpektu a pochopenia by to nešlo.

Čo sa mi páčilo?

Autori radšej vidia alternatívne školstvo, no neodsudzujú ani tradičné školstvo. Vyzdvihujú síce Montessori, Waldorf i pedagogiku Jána Amosa Komenského, a nie sú fanúšikovia tradičného verejného vzdelávania, pričom veľmi dobre vysvetľujú, prečo je zastaralé, zlyháva a potrebuje zmenu. No nenabádajú k okamžitému odsúdeniu a prechodu do domáceho vzdelávania. Zameriavajú sa aj na možnosti, ako v deťoch prebudiť záujem o učenie sa aj keď chodia do klasickej školy.

Páčili sa mi rôzne hry a cvičenia. Skvelé sú príbehy z ich praxe. A tri rozhovory na konci knihy. Vlastné skúsenosti. Je toho naozaj veľa. Zameriavajú sa na deti v školskom veku, takže ak máte batoľa, na aplikovanie väčšiny cvičení bude skoro.

A čo mi nesadlo?

Nesadlo nie je ten správny výraz, ale snáď si rozumieme.

Spomínajú rôzne alternatívne možnosti, ale len veľmi málo a okrajovo. Celkovo nejdú nejak viac do hĺbky. Ja som typ človeka, čo nepotrebuje počuť, že niečo je dobré alebo zlé, ja potrebujem počuť, prečo to tak je. V širších súvislostiach, komplexne. Tu mi viac chýbal dôraz na vývoj detského mozgu. Je to tam, ale fakt dosť málo. A veľmi laicky. Na druhej strane uznávam, že širokej verejnosti to asi stačí a ak je to pre niekoho prvá kniha na podobnú tému, viac odborných odsekov by ich mohlo odradiť.

Knihou sa nesie prirovnávanie k opičke, ktorá je buď kľudná a dieťa (alebo dospelý) je vo flow, alebo skáče, pobehuje a dieťa (alebo dospelý) je vyvedené z miery, nedokáže sa sústrediť a zlyháva. Ale priznám sa, že v polovici knihy mi jej prítomnosť vadila, nejak mi tie prirovnania s ňou prišli zbytočné. Tu autori vychádzajú z ich prednášok, uznávam, deťom sa mozog a sústredenie asi lepšie vysvetľuje na opičke, no ak je kniha pre rodičov… Skrátka s opičkou sme si zrovna nesadli.

Prišlo mi, že sa kladie veľký dôraz na pracovný alebo športový úspech. Autori síce zdôraznili, že vôbec nezáleží na tom, čomu sa človek venuje, ak to robí s radosťou, pretože v sebe objavil talent a chce to robiť. Kľudne i tesár alebo básnik. No príklady, ktoré udávali sa (viac menej aj pre povahu ich kurzov a toho, s kým sa v živote stretávajú) sa zameriavajú na úspešných podnikateľov či športovcov. Tak len aby to v premotivovaných rodičoch nevyvolalo nesprávny dojem.

Poznáte marshmallow test? Malé deti dostanú marshmallow a keď vydržia čakať určitú dobu a nezjedia ho, dostanú aj druhý kúsok. Autori ho v texte spomínajú i so záverom, že mentálne silný jedinci dosahujú lepších výsledkov v živote. Čo je pravda, ALE… S replikáciou marshmallow testu je to zložitejšie, záver nemusí byť vždy taký, ako sa udáva a výber detí v tom pôvodnom, z ktorého sa tak často cituje a vyvodzujú závery, ten nebol ideálny. Takže od niekoho, kto nabáda ku kritickému mysleniu je zaradenie marshmallow testu do textu neprofesionálne.

Pre koho áno, pre koho nie?

Ak hľadáte knihu o výchove, tak to Odemykání dětského potenciálu rozhodne nie je. Ak vaše dieťa chodí do alternatívnej školy, pojmy Waldorf alebo Montessori dôverne poznáte, idete rešpektujúcou výchovou, pohrávate sa s myšlienkou domáceho vzdelávania, presadzujete unschooling… pre vás kniha nie je, vy už to všetko poznáte a vaše deti odhadujem že viac motivovať netreba.

Ale ak si myslíte, že deti sa všetko potrebné naučia iba v škole, ak trváte na ideálne jedničkách zo všetkých predmetoch, ak dieťa hodiny trápite s učením sa predmetov, ktoré mu nejde a kašlete na to, v čom samé vyniká, ak ho porovnáte s ostatnými spolužiakmi… vtedy VEĽMI odporúčam. Vidieť, že to ide aj inak. Poznať, že iba škola nie je jediné vzdelávacie riešenie a aj dieťa v puberte sa môže učiť s radosťou. Dobrovoľne. A cez prázdniny.

3,5/5

Za poskytnutie knihy k recenzii ďakujem vydavateľstvu Albatros Media.

Mohlo by sa Vám páčiť

Žiadne komentáre

Zanechať odkaz

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.