O knihách populárne náučné

15 a 30 dňová SLOW výzva

8.7.2019

Výzva je inšpirovaná knižkou Slow. Nespěchejte, žijte pomalu od Jo Petersovej, ktorú vydalo nakladateľstvo BizBooks.

Spomaliť. Minimalizovať. Neponáhlať sa. Žiť tu a teraz. Prítomnosť. V poslednej dobe začína pomalé žitie naberať čoraz väčšiu popularitu. Konzum nám už prerastá cez hlavu, stres prekázateľne spôsobuje množstvo problémov, planétu máme iba jednu a začíname si ju dosť ničiť a životov vlastne tiež nemáme na rozdávanie, takže by bolo skvelé, keby ten jeden jediný prežijeme šťastne. Lenže nájsť dlhodobé šťastie je ohromne náročné, najmä pre generáciu, ktorá má toľko možností a je reklamou masírovaná, že potrebnujú ešte toto a tamto, aby bola skutočne šťastná. A aj keď toto i tamto už dávno máme, šťastie neprichádza, naopak, doma sa nám hromadia veci, my sme v strese a planéta kričí o pomoc.

Ja som si dosť povedala s narodením Adamka a aktuálne už mám väčšinu otázok zodpovedanú. Minimalizmus prenášame do nášho života, domácnosti i cestovania a čoraz viac sa dostáva aj na spomalenie. Pomalé stravovanie, cestovanie, vzťahy. Knižka Slow od Jo Petersovej je rýchlym sprievodcom pre ľudí, ktorí naozaj nutne potrebujú spomaliť, ale nemajú čas. Nevedia ako. Cítia, že už je toho na nich veľa, no netušia ako z toho vyskočiť, ako začať a zmeniť život. Nie sú v nej žiadne vedecké štúdie, články o dlhodobej prospešnosti, názory odborníkov. Na to musíte siahnúť po iných knihách. Slow je skutočne len zbierkou jednoduchých tipov s peknými obrázkami z fotobanky. Ale to nie je vôbec na škodu, práve naopak. Funguje to a pre ľudí, ktorí nečítajú alebo sa im na čítanie ťažko hľadá čas je to perfektný začiatok. Sama som knižku zvládla prečítať asi za hodinu kým si Adamko vedľa mňa staval drevený vláčik. Takže ju prečíta naozaj hocikto. Oveľa ťažšie je zmeniť dlhoročné návyky, začať a spraviť takú zmenu, ktorá vám bude vyhovovať. Na to ale potrebujete svoju vnútornú motiváciu, s tým vám nikto iný nepomôže.

Ak ale potrebujete trošku nakopnúť, pripravila som tieto dve výzvy. Vyberte si, či chcete 15 alebo 30 dní. Knižka sa zameriava na oblasti pomalé zdravie a duševná pohoda, pomalý domov, pomalé vzťahy, pomalé jedlo, pomalá práca a pomalá príroda. Vyberala som od každého niečo tak, aby sa to dalo zvládnuť v ktorékoľvek ročné obdobie bez ohľadu na to, či ste šéf, matka na materskej, študent alebo robíte vo fabrike.

Pravidlá

Pravidlá nie sú takmer žiadne. Vyberte si, či chcete 15 alebo 30 dní, ale kľudne si úlohy spojte, striedajte, zameňte alebo doplňte o vlastné. Je na vás, či ich pôjdete po rade alebo na preskáčku, či ich splníte ráno alebo večer. Je na vás, či začnete v pondelok, prvého alebo uprostred týždňa, v strede mesiaca. Či začnete hneď teraz alebo na jeseň. Či ju spravíte raz alebo opakovane. Nikto vás nebude kontrolovať, nikto vás neodmení. Len vy sami. Má to byť vaša motivácia, vaša chuť v živote spomaliť a zmeniť sa. Posúďte svoje možnosti, zamyslite sa, ktoré oblasti života vás najviac stresujú a kde potrebujete spomaliť, a na tom zapracujte.

Kto ma sleduje dlhšie vie, že tento rok som si dala 12 predsavzatí a každý mesiac sa zameriavam na jedno. Pre mňa sú spomalenie, minimalizmus a väčší pobyt v prírode prioritou a pracujem na nich už niekoľko mesiacov. I preto viem, že zmena neprichádza okamžite, je náročná a vyžaduje sústredenie, malé kroky, malé úspechy a najmä čas. Zmeniť dlhoročné návyky a zvyky dá fakt zabrať. Ale všetko sa dá, to nie je klišé, to je skutočnosť a vaša odmena za vašu snahu.

15 dňová SLOW výzva

  1. Uvedomte si chôdzu. Po akom teréne chodíte, ako vykonávate každý jeden krok. Skúste to naboso, vystriedajte povrch, vnímajte, ako cítite každý došľap.
  2. Naučte sa naspamäť básničku. Ak ste rodičia, tak nejakú dospelácku báseň, nie detskú, ktorú hovoríte denne.
  3. Prechádzajte sa. Žiadna hudba do uší, žiadne myšlienky na to, čo ste nestihli. 5 alebo 50 minút, na tom nezáleží, všímajte si okolie, počúvajte ruch mesta alebo šum lesa, vedome dýchajte.
  4. Zapracujte na kvalitnom spánku. Všetky úlohy si spíšte ešte pred spaním, aby ste na ne nemysleli počas zaspávania. Vypnite hudbu, stlmte svetlá, nepozerajte TV, odložte mobil aj notebook, nachystajte si veci na druhý deň, vyvetrajte, aspoň na polhodinu spomaľte a choďte spať. Čím častejšie, tým viac vám vaše telo poďakuje.
  5. Naučte sa oceniť sami seba. Ideálne si každý večer napíšte 1-2 veci, ktoré vám v ten deň spravili naozaj radosť. Nezamerajte sa iba na výkon, skvelé je, ak ste si dali dobrú polievku, v meste sledovali hudobné vystúpenie, niekto sa vás usmial alebo ste skrátka mali pohodový deň.
  6. Digitálny detox. Prehodnoťte, koho sledujete na sociálnych sieťach, ako veľmi a ako často využívate telefón, čo viete nahradiť offline činnosťou a čo nepotrebujete vôbec. Možno vám pomôže nedávny článok o mojom digitálnom detoxe.
  7. Vedomé upratovanie. Nie je to obľúbená činnosť, ale tým, že si ju vedome sprotivíte, si nijako nepomôžete. Skúste viac vnímať celý proces. Ako sa povrch začína lesknúť, ako praskajú mydlové bubliny, ako miznú omrvinky zo zeme keď vysávate, ako tvoríte krajší domov.
  8. Filmový večer s rodinou alebo priateľmi. Alebo herný. Pripravte si tématické občerstvenie, mobilné telefóny nechajte v skrinke a rozprávajte sa spoločne. Na Instagram o tom nemusíte vôbec písať.
  9. Pozorujte mraky. Ideálne ak sa bude schyľovať k búrke. Ako sa mení vzduch, teplota, stmieva sa.
  10. Vypnite TV alebo rádio, ktoré vám hrá len ako kulisa. Dokážete vôbec bez toho byť? Skúste viac vnímať ticho. Stále je to ruch, ktorý vaša myseľ musí spracovať a neprospieva k duševnej pohode. Ak počúvate hudbu, počúvajte ju viac vedome. Uvedomujte si, ktorá kapela zrovná hrá, aká je to pesnička, čo vo vás vyvoláva.
  11. JONO. Joy of No. Radosť hovoriť nie. Nebojte sa odmietnúť niečo, čo vám nie je príjemné, nestíhate alebo je to proti vašemu životnému štýlu.
  12. Menej je viac. Obmedzte veci, ktoré vám nerobia radosť, či už sa to týka niektorých ľudí, činností, jedla, časopisov alebo správ, ktoré sa k vám dostávajú. Do veľkej mieri máte vo svojich rukách to, aké informácie budete príjimať a akým správam budete venovať svoj čas. Tak ho nemrhajte na to, čo vás hnevá. Zamerajte sa na kvalitu, nie kvantitu.
  13. Jedzte pomalšie, lokálne, sezónne a s radosťou. Aspoň jedno jedlo denne. Aspoň spočiatku. A potom aj druhé a tretie, každý deň. Jedzte jedlo, ktoré vám energiu dodá, nie ktoré vám ju berie.
  14. Spýtajte sa sami seba, ako sa máte. Druhých sa to pýtame často, no na seba zabúdame. Ak si odpoviete, že by mohlo byť lepšie, nie je to ono alebo sa máte zle, začnite pracovať na zmene a premýšľať, prečo to tak je.
  15. Choďte na rande. Sami so sebou. Do kina, do galérie, do divadla, kdekoľvek vás to už dlhšie láka, no stále akosi nie je čas.

30 dňová SLOW výzva

  1. Nájdite si pomalý rituál. Ja šijem. Môžete fotiť, háčkovať, tvoriť, písať, maľovať, variť. Nájdete si aspoň 2-3x za mesiac čas na pomalého koníčka, nenecháte sa ničím vyrušovať a budete sa plne sústredení venovať niečomu novému?
  2. Pustite si podcast a nevenujte sa ničomu inému. Len seďte/ležte/stojte a počúvajte. Žiadna iná činnosť.
  3. Bežte si zaplávať. Bazén, jazero, more či kúpalisko, je to na vás. Sústreďte sa na jednotlivé štýly, vnímajte, ako pracuje celé telo, ako sa musíte nadychovať a vydychovať, nemyslite na to, čo budete robiť večer ani koľko kalórií plávaním spálite. Proste len vedome plávajte.
  4. Pomalá minúta. Zavrite oči a celú minútu (alebo aj tri) počúvajte zvuky okolo seba. Nič viac.
  5. Pomalé obliekanie a vyzliekanie. Neponáhaľajte, vnímajte materiál a farby, aký pohyb musíte vykonať.
  6. Pozrite na hviezdy. Ak bývate v meste, ako ja, budete musieť zájsť niekam mimo mesto. Nesústreďte sa iba na krásu nočnej oblohy, ale uvedomte si, akí sme maličkí. Koľko nás je, že každý si nesieme nejakú minulosť, príbeh, problém a starosti. Že všetko sa časom vyrieši a väčšinou nič nie je tak urgentné, ako sa na prvý pohľad zdá. Nie ste v tom sami.
  7. Zbierajte každodenné okamžiky. Premýšľajte nad svojimi prioritami, nie tým, čo si myslí rodina, suseda alebo náhodný okoloidúci (obzvlášť dôležité pre tehotné a matky!) Pracujte na tom, čo vám robí radosť, obklopujte sa podobne naladenými ľuďmi, nenechajte si prekaziť vaše sny druhými, pretože sa boja alebo majú iné predstavy.
  8. Pomalý domov. Nemáte toho príliš? Je niečo, čo vám nerobí radosť? Nepomohol by vám napríklad minimalizmus aspoň v niektorých miestnostiach? Ako to u vás doma vonia, koľko zelene máte, kde relaxujete? Elektronika v spálni, neruší to? Skúste si naozaj dôkladne prejsť celý byt a uvedomiť si, či ste tam naozaj šťastní alebo by to šlo spraviť lepšie. Niekedy stačí naozaj málo a s nulovými nákladmi.
  9. Meditujte. Mne nejde meditovať vystretá v sede, tak meditujem keď ležím. Uvedomuje si každý nádych a výdych. Nemyslím vtedy na nič, iba na dýchanie. Neverili by ste, aké náročné je odohnať všetky myšlienky a sústrediť sa iba na nádych a výdych.
  10. Aspoň jedna kapitola alebo pár strán čítania z knihy pred spaním. Neverím, že aj vy, čo nečítate, nemáte aspoň jednu knižku, ktorú si už dlho chcete prečítať alebo vám ju viacerí odporúčali. Ak naozaj nemáte, tak skúste Myšlení rychlé a pomalé od Daniela Kahnemana, to vám vydrží dlho.
  11. Pomalý deň. Vedome po celý deň. Ráno odostrieť, vyvetrať, ustlať posteľ, zájsť na trhy pre čerstvé lokálne jedlo, pripraviť raňajky, odpočívajte, čítajte, počúvajte hudbu alebo sa venujte svojmu koníčku, vykašlite sa na multitasking, pripravte si obed a v kľude sa naobedujte, choďte na prechádzku, na záhradu alebo s priateľmi von, zahrajte si hru, spravte si dobrú večeru, zapáľte sviečky a deň zakončite kvalitným spánkom (bod 4. v 15 dňovej výzve).
  12. JOMO. Joy of Missing Out. Radosť z toho, že niečo zmeškáte. Nestihnete všetko. Nemôžete byť všade. Na Instagrame neuvidíte všetky stories a v na FB skupine sa nemusíte zapojiť do všetkých diskusií. Čas nie je nafukovací, naučte sa ho využiť zmysluplne a nemajte zlý pocit z toho, že niečo zmeškáte alebo niekde nie ste.
  13. Pomalé jedlo. Od zdroja, cez prípravu až po hotový pokrm. Odkiaľ pochádza, je lokálne alebo muselo pricestovať z iného kontinentu? Je to polotovar alebo jedlo uvarené s láskou? Jedli ste ho v strese alebo ste si vychutnali každé sústo? Určite viete, že na tom záleží. Vaša duševná pohoda závisí aj od jedla, ktoré konzumujete, tak si začnite uvedomovať, ako na vás jedlo vplýva, čomu je lepšie sa vyhýbať a ako môžete podporiť lokálne suroviny a potraviny. Leto je ideálny čas na kvalitné jedlo z miestnych surovín, ale ani v zime to nie je nemožné.
  14. Ak máte neodoľateľnú chuť na sladké, skúste sa zamyslieť, prečo. Počuli ste už o závislosti na cukre? Netrápi náhodou i vás? Nezajedáte stres, problémy alebo i úspechy jedlom či pohárom vína? Ak máte potom výčitky alebo tráviace problémy, je na čase to zmeniť. Aj to je pomalý spôsob života.
  15. Neprežeňte to so zoznamom úloh.
  16. Naučte sa singletasking a pošlite multitasking do minulosti. Produktívny nie ste, keď robíte od nevidím do nevidím na úkor zdravia, seba, rodiny a svojej pohody. Naučte sa prístup, kedy sa v jednom časovom úseku venujete iba jednej činnosti.
  17. Poznajte svoj pracovný rytmus, kedy ste najproduktívnejší, kedy potrebujete oddych. Odstráňte rušivé vplyvy, priraďte priority, nebojte sa povedať nie alebo delegovať. Skúšali ste pomodoro techniku? Mne pri práci veľmi pomáha udržať koncentráciu.
  18. Dajte si pauzu, pozerajte chvíľu von oknom, vyvetrajte, dýchajte, pozerajte na zeleň a nie do monitoru. Pri práci, keď sa učíte alebo keď dieťa rozsype múku na zem a vy sa potrebujete ukludniť.
  19. Naordinujte si prírodu. Park, lúka, les. Vnímajte stromy aj trávu, skúste to naboso, nepočúvajte hudbu v slúchadlách ale zvuky okolo, neponáhľajte, ale spomaľte. Sú tam kvety? A skúsili ste ich ovoniať?
  20. Zoznámte sa so Šinrin’joku, japonským umením lesného kúpeľa. Čas v lese nie len zlepšuje zdravie, ale prospeje vášmu kľudu.
  21. Máte záhradu alebo balkón? Dajte naň krmítko a pozorujte vtáčikov. Viete, že dokrmovanie vtákov je prospešné celoročne? Ak takú možnosť nemáte, choďte aspoň k jazeru či rieke. Ale tam s kŕmením opatrne, pečivom im ubližujete.
  22. Keď bude búrka, pozorujte ju a počítajte sekundy medzi bleskom a hromom.
  23. Prebroďte malý potok. A skáčte do kaluží. Keď prší, je vonku nádherne, neutekajte sa hneď schovať. Kľudne si zatancujte, na ulici veľa ľudí nebude.
  24. Kedy ste naposledy ležali v tráve s niekým, koho máte radi, pozerali na mraky a vymýšľali, aké tvary vidíte? Zopakujte si to.
  25. Hľadajte farby dúhy. Červená, otanžová, žltá, zelená, modrá a fialová. A potom kľudne znova. Na ulici, pri ceste autom či v MHD alebo na prechádzke v lese. Môžete hrať aj v skupine.
  26. Naučte sa pozdrav slnku. Ale nerobte to, prosím, podľa videa na youtube. Choďte aspoň na jednu lekciu s niekým, kto jógu praktikuje roky a vysvetlí vám správne dýchanie a držanie tela. Prínosy budú násobne väčšie a neublížite si zlým praktikovaním asán.
  27. Krížovka, sudoku, puzzle, osemsmerovky, maľované krížovky. Dostaňte sa do flow a potrápte trochu mozog. Ja si pôjdem po rokoch kúpiť maľované krížovky (dúfam, že sa stále vydávajú).
  28. Prečítajte si všetky poukladané články. A spravte v nich poriadok.
  29. Niečo si zasaďte. Najlepšia je žerucha, pretože jej rast vidíte denne a už po pár dňoch máte prvú úrodu.
  30. Spravte, čo už dlho odkladáte. Pribiť obraz na stenu, poličku, opraviť skrinku, zašiť dieru na nohaviciach, upratať pivnicu.

Obrázky (okrem úvodnej) sú z pexels.com.

Mohlo by sa Vám páčiť

2 komentáre

  • Odpovedať Sylva 9.7.2019 na 13:13

    Skvělý článek! Jdu do toho!

    • Odpovedať Orvokki 10.7.2019 na 08:03

      Ďakujem, držím palce a budem rada potom za postrehy, či výzva pomohla k nejakej zmene. 😊

    Zanechať odkaz

    Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.