Sever Európy

Zápisky z ciest 1 (13. 6.)

3.7.2010

Sedem hodín ráno, veci nabalené v aute, môžme vyraziť. O pár metrov ďalej zastavujeme pred základnou školou, vhodíme lístok do urny (parlamentné voľby ;-)) a ideme ďalej. O jedenásť hodín ďalej máme za sebou 935 kilometroch a po dvoch tankovaniach (35litrová nádrž, to nie je len tak) a ďalších dvoch prestávkach zisťujeme, či môžeme nastúpiť na trajekt, ktorý ide o dve hodiny skôr. Našej žiadosti bez problémov vyhovejú (vďaka Scandlines) a tak 17:50 strašíme pred vchodom do prístavu.

Trajekt Kronprins Frederik mal polhodinové meškanie, ale to nám nijako neuberá na nálade.
19:00 opúšťame nemecký Rostock a smerujeme do dánskeho Gedseru. Takmer dvojhodinová cesta ubieha bez problémov, inak to ani v duty-free obchode nejde. 24-kusové balenie RedBullu vydžalo presne do posledného dňa dovolenky, M&M boli zjedené do dvoch dni. O pol desiatej vystupujeme v Dánsku a na GPS hľadáme najbližší kemp. Našli sme pláž. Tam sa kempovať nemôže, tak ideme skúsiť ďalej. Kemp bol zašitý vedľa hlavnej ulice. Nikde nikoho a tak sme sa rozhodli zakempovať s tým, že ráno zaplatíme.

Ráno sme vstali o piatej (počiatočný nezvyk na skoré slnko a silný vietor). V kempe boli sprchy takže by bol hriech ich nevyužiť. Nikto netušil kedy taký luxus v škandinávskej divočine opäť objavíme :-D. Keďže stále nikde nikoho a o siedmej sme už nemali čo robiť, odišli sme bez zaplatenia. Ale chceli sme.

Cesta do Kodane trvala dve hodiny naprieč nádhernými dánskymi mestečkami. Docela chápem prečo sa Dáni považujú za najspokojnejší národ na svete. Nebyť toho vetra, tiež by som tam bola spokojná.

Takmer päť hodín sme strávili v metropole prechádzaním sa centrom mesta a popri nábreží. Morskú vílu presťahovali nevedno kam, ostal po nej len LCD panel (po dovolenke sme zistili, že bola na EXPO 2010 v Šanghaji). Taká zrada. Parkovali sme v obchodnom centre Fisketorvet. Bolo síce prístupné, ale 99 % obchodov bolo zatvorených. WiFi na pol hodinku zadarmo sme využili. Inak Kodaň je fakt krásne mesto a určite by som sa tam niekedy vrátila na predĺžený víkend.

Do Malmö sme prešli cez Öresundský most za necelých 15 minút. Na konci sme zaplatili 285 DKK a zaparkovali sme pri mestskom parku. Každé mesto by taký malo mať. Podľa bedekra bola neďaleko aj „najkrajšia pláž v Malmö s veľmi jemným pieskom“. Buď sme boli na zlej pláži alebo by mal Švédom niekto vysvetliť čo je to veľmi jemný piesok. Ale bolo odtiaľ vidieť na Öresundský most.

Oproti pôvodnému plánu máme náskok 4 hodiny, preto zastavujeme na pobreží Helsingborgu. Viditeľnosť bola dobrá, ale či na druhom (dánskom) brehu je naozaj hamletov hrad Elsinor (v skutočnosti je to zámok Kronborg), to netuším. Po ceste ďalej sme sa omylom dostali k zámku Sofierd, ale keďže je polhodina pred zatvorením, fotím tu krásu len cez bránu a pokračujeme na poloostrov Kullen.  Na jeho konci sa nachádza prírodná rezervácia. Jej dominantou je červenkastá rula, úžasný výhľad, obyčajný maják a jeden domček tam, kde by ste ho nečakali.

Pred Göteborgom ideme nájsť miesto na prenocovanie. Je 13. 6, pol siedmej večer a máme za sebou 1296 kilometrov.