Benelux trip

Amsterdam

19.6.2013

Dovolenka uprostred skúškového je fantastická vec. Aspoň pre mňa. Študujem dva magisterské obory naraz a skúšok mám toľko, že sama občas strácam prehľad, koľko mi ich ešte ostáva. Takže keď brat navrhol, aby sme mu v tradičnej zostave (+ ešte naša mama a môj priateľ) robili spoločnosť do Amsterdamu, kde sa konala konferencia CSSday, nešlo povedať nie. No a keď už ste tam, autom, bola by škoda to hneď otočiť domov. A tak sme na sobotu naplánovali Bruggy a v nedeľu Luxembursko. Pretože tam ešte nikto nebol.

Vyrazili sme už vo štvrtok. Ja som ráno spravila skúšku (na jedničku ;)), takmer sme nestihli vlak do Prahy, ale okolo druhej poobede nás už v Letňanoch čakala mama s bratom na našom Renaulte Thalia. Nie je to ideálne auto na cestovanie, ale keď nič iné nie je, cestu si užijete aj tak. Hoci tá do Amsterdamu trvala z Prahy aj s prestávkami okolo desať hodín. Aspoň som prečítala dve knihy. Novelu Láska a tma od Waltariho a literatúru faktu z edície TEMA Pyramida. Portrét opuštěné utopie od Kjartana Fløgstada.

Čo mi ako prvé padlo do očí po vstupe do Holandska, sú nádherné budovy. Vážne. Ja som snáď nevidela nejakú škaredú. Všetko krásne a štýlové. A druhá vec, že som ju videla. Oni tam tuším nemali jediný billboard. Je to obrovský rozdiel oproti Slovensku a najmä Česku, kde sú nezaujímavé a všadeprítomné reklamné plagáty a billboardy veľmi otravné. Niekedy mám pocit, že za chvíľu budú aj namiesto dopravných značiek. Naopak v Holandsku je ich minimum a aj to pomerne nerušivo umiestnené.

Na hotel sme prišli krátko po polnoci. Kedy išiel ráno brat na konferenciu netuším, my sme z hotelu odchádzali o deviatej. Do centra sme sa vybrali pešo, cesta trvala necelú hodinu popri kanále a hlavnej ceste. A cyklistických chodníkoch. Vedela som, že Amsterdam je mesto cyklistov, ale to kvantum čo tam jazdí ma fascinuje doteraz. Nebyť semaforov, tak snáď ani na druhú stranu neprejdeme. Cyklisti sa hrnuli zo všetkých strán (ale organizovane!) takmer neustále. Ale tak, majú tam na to svoje cesty, takže ja na ich mieste by som ich tiež využívala. Obzvlášť keď majú postavené aj obrovské parkoviská, napríklad pri železničnej stanici.

P1380342 P1380345

The Pancake Bakery

Možnosť raňajok v hotely sme nevyužili, takže prvá vec, ktorá nás po príchode do centra zaujímala, bolo vhodné miesto na ne. Kým ja som sa nadšene obzerala po okolí, pretože budovy a celkovo Holandsko je naozaj krásne, priateľ v aplikácii tripomatic pohľadal nejaké podniky. Voľba padla na The Pancake Bakery na ulici Prinsengracht 191. Podnik bol založený už v roku 1973. Je to veľmi príjemné a útulné miesto s obrovskou ponukou sladkých i slaných palaciniek a omeliet. Ja som pôvodne chcela nejakú so small wild berries, ale v jedálnom lístku som nič také nenašla, takže som si objednala len banánovú s nutellou. Až chvíľu pred tým, než mi ju priniesli, som si na ceduľke za mnou všimla špeciálnu jarnú ponuku so zmrzlinou a mnou obľúbenými drobnými lesnými plodmi. Ale aj kombinácia banán a nutella bola výborná a najmä palacinka fakt obrovská. Takže návštevu The Pancake Bakery odporúčam. www.pancake.nl

Amsterdam Cheese Museum

Po dobrých raňajkách sme prešli na druhú stranu kanálu, kde nás zaujalo múzum tulipánov a hneď vedľa Amsterdam Cheese Museum. Tulipány obchádzame a vstupujeme do raja. Syry od zeme až po strop. Ku každému druhu možnosť ochutnať a samozrejme zakúpiť. Vyskúšala som tuším všetky, nakoniec sme nejakých päť druhov aj kúpili. Syry boli vákuovo balené a ready to fly. Hoci sme si ich pôvodne chceli priniesť domov, kúsky ktoré sme si kúpili s priateľom sme zjedli už na druhý deň. Neviem ako vy, ale ja by som syry, obzvlášť tie tvrdé, mohla jesť každý deň.

P1380353 P1380383

Centrum mesta a plavba loďou po kanáloch

Dom Anny Frankovej mal frontu na pol dňa, takže s mapou v ruke sa presúva po uličkách a blúdime centrom. Prechádzky v postranných uličkách nepreplnených turistami sú predsa len zaujímavejšie, takže tým strávime niekoľko hodín, len občas nakukneme do nejakého obchodu. Keď už máme pocit, že nás bolia nohy, mama nás prehovára na plavbu loďou. Na kanály Amstel nasadáme do lode. Hodinová prehliadka za 10€ je asi najnižšia cena, na ktorú sme narazili. Trasa vedie až k hlavnej vlakovej stanici. Výklad v holandčine, nemčine a angličtine nás oboznámil so zaujímavými miestami, históriou i niektorými reáliami Amsterdamu.

Všetci spokojný z odpočinku na lodi sa presúvame už po vlastných na neďaleké námestie Rembrandtplein. Hladný moc nie sme, ale všadeprítomným hranolkám sa nedá odolať a tak dvoje kornútky kupujeme. Ja s priateľom volím Joppiesaus. Doporučila mi ju spolužiačka, ktorá už Holandsko navštívila. A nakoľko rada ochutnám niečo nové, obzvlášť keď je to typické len pre danú krajinu, voľba bola jasná. Musím povedať, že omáčka mi celkom chutí, mala som dokonca aj Lay’s chipsy s jej príchuťou (Patatje Joppie).

Na vedľajšej lavičke hrá mladý chalanisko dosť dobre na čele, takže sa dlhšie nikam nepresúvame. Až keď si dá prestávku, zdvihneme sa aj my.

P1380493 P1380499

Natura Artis Magistra

Centrum mesta sme prešli prekvapivo rýchlo a to sme nijak neponáhlali. Stále nám však ostávalo niekoľko hodín, než bratovi skončí konferencia. A keďže ja mám slabosť na ZOO a tá Amsterdamská je takmer v centre, išli sme tam. Vstupné je takmer 20€, ale za tie peniaze to rozhodne stojí. ZOO je prekrásna, pomerne otvorená, až na výnimky nie je medzi návštevníkmi a zvieratami mreža, výbehu sú skôr oddelené vodnými priekopami. Pri tuleňoch sme strávili asi najviac času, celkom zábava ich sledovať. Páčili sa mi budovy, v ktorých sa voľne chodilo medzi zvieratami. Či už to bol dom s motýlmi alebo vtákmi a opicami, je to bezpochyby krajší zážitok ako len pozerať na mreže. Samozrejme to vyžaduje väčšiu pozornosť, nejaký hlodavec nám prebehol priamo pod nohami a motýle sa usádzali ľuďom na oblečení.

Nejaké fotky som pridala do predchádzajúceho príspevku. Ak sa ZOO rozhodnete navštíviť, určite si vyhraďte viac ako 3 hodiny. Na prejdenie to síce stačí, ale sama by som si tam vedela predstaviť aj celý deň. Pri vstupe je aj menšie planetárium. Zo ZOO sme odchádzali krátko pred šiestou. Jednak už zatvárali a potom bratovi končila konferencia. Ráno našiel priateľ ešte tip na dobré miesto s hamburgermi, takže náš cieľ bol späť na Rembrandtplein, resp. susediacu Reguliersbreestraat, kde sa nachádzal Burger Bar.

P1380452 P1380603

Burger Bar

Okrem podniku na Reguliersbreestraat sú v meste sú ešte ďalšie dve pobočky. Hamburgery tu robia naozaj výborné. Už len on sám je dostatočné sýty, prílohu ani nebolo treba i keď ja som si dala opäť hranolky s Joppiesaus. Podnik bol stále plný a vyzeral, že je veľmi populárny. Za seba jeho návštevu určite odporúčam. www.burger-bar.nl

Magnum Pleasure Store

Záver dňa sme zakončili v Magnum Pleasure Store. Nachádza sa kúsok od Burger Baru na rohu Rembrandtplein a Reguliersbreestraat. Za 3,50€ si vytvoríte vlastnú posýpku na Magnum. Na výber je okolo 20 netradičných príchutí, ako goji, chilli, ružové lístky, oriešky, drtené sušienky a ďalšie. Zvolíte si polevu, myslím že bola biela, mliečna a dark a sledujete, ako vám usmievavý a milý personál celú nanuk poskladá dohromady. Celé dielo dozdobí, pridá guľaté Magnum logo a vyfotí. Cez internet a špeciálnu stránku môžete hneď zdieľať na sociálne siete.

Golden Tulip Amsterdam West****

Na záver musím pochváliť aj hotel. Síce bol asi hodinu pešo od centra (alebo 6 minút vlakom + 5 minút chôdza zo stanice), ale veľmi vkusne zariadený. My sme s priateľom dostali až moc veľkú izbu s výhľadom na dve strany. No ja si nesťažujem, vyspala som sa kráľovský. Na booking.com má hodnotenie 8,5.

P1380426 P1380432

Amsterdam vo mne zanechal veľmi pozitívny dojem a rada sa tam vrátim znova. Popísala by som ho ako živé, moderné, štýlové a upravené mesto. Všade prítomný cyklisti, kvetináče a dobré jedlo mu dodávajú úžasnú atmosféru. Mne sa odtiaľ nechcelo odísť, hoci na Bruggy a obzvlášť Luxembursko som sa už tešila.

. . .

Ak by vás zaujímalo viacej fotiek z celého výletu, nájdete ich v tomto fotoalbume. Mimochodom, brat písal blog tiež, prečítať si ho môžete na flakac.sk.