Blog Paleo/Whole30

Moje skúsenosti s Whole30 – 4. týždeň

2.5.2014

Whole 30 4-1 Whole 30 4-2

Posledný týždeň+2 dni sme boli celý v Ostrave, takže stravovanie v našej réžii. To mi vyhovuje najviac, spoločné raňajky do postele, obed a večera od priateľa. V súvislosti s odovzdávaním diplomovky, som si uvedomila, že jedlo ma naozaj obrovský vplyv. Porovnávam to so skúsenosťami, keď som ešte nebola na paleo. Kým vtedy som počas skúškového a písania bakalárky jedla niekoľkokrát za deň, jednak preto, že som bola hladná a tiež kvôli chuti a potrebe stále niečo zobkať, teraz keď si dám overené bohaté raňajky, nemám najmenší problém vydržať bez jedla do večere. Čo sa našťastie stalo len párkrát, ale bolo úžasné sedieť v škole a byť schopná študovať bez škŕkania v brušku a pocitu hladu.

Naviac, kým inokedy som bývala podstatne viac unavená a menej sústredená, teraz som to zvládla i s málo spánkom na moje prekvapenie veľmi dobre. Áno, stresu bolo dosť, spánku menej ako 6 hodín, pohyb takmer žiadny (naozaj som zvedavá, čo v nedeľu v Bratislave na Wings For Life World Run zabehnem), ale vyčerpanie, ktoré som som pociťovala súviselo s niečím úplne iným. Toto je pre mňa najväčším prínosom.

Whole 30 4-3 Whole 30 4-4

Celkom sme prišli na chuť polievkam a určite ich začneme robiť častejšie. Mali sme nejaké mäso vhodné na vývar, takže spolu s mrkvičkami a cibuľkou skvelá kombinácia na ľahkú polievku. Alebo naopak sýtejší variant v podobe gulášu. A poviem vám, tak dobrý sme už dávno nemali. Namiesto klasických zemiakov sme dali batáty a tá kombinácia sladkých batát a štipľavého gulášu… mňam.

Jeden deň sme si dovolili trochu odbočiť od Whole30, pretože priateľ mal meniny. Upiekla som mu megačokoládovú tortu z avokáda a banánov (recept na paleolifestyle.cz). No ale bola fakt výborná, i keď veľmi sýta. A raz, keď som sa o ôsmej večer vrátila zo školy, čakala ma v mrazničke domáca zmrzlina od priateľa. Banánovo jahodová. Nič viac. S ovocnými zmrzlinami začneme experimentovať o niečo viac, keďže ide leto a tie kupované si už neviem vychutnať ako kedysi.

Inak sme varili len overené klasiky a nové recepty začneme skúšať až o pár dní, keď bude viac času. Po Whole30 nasleduje fáza testovania, ale nejak nám tie vyradené zložky ani nechýbajú, takže viac menej pokračujeme ďalej. Obilniny nebudeme zaraďovať vôbec, to som si už dávnejšie vyskúšala, že mi po nich nie je dobre. Zo strukovín maximálne hrášok, keď bude na farmárskych trhoch, ale tieto potraviny sme ani predtým moc nejedli.

Takže ostávajú mliečne výrobky. Paleo sme začali skôr s primal verziou, ktorá mliečne výrobky viac menej schvaľuje. Hoci som ich výrazne obmedzila a už som nepila liter mlieka denne, nevedela som si predstaviť raňajky bez gréckeho jogurtu a tvrdý syr ako súčasť prílohy. Po mesiaci bez mliečnych výrobkov ale môžem povedať, že skvelé raňajky sa dajú spraviť aj bez jogurtu. Takže k nemu sa vraciať nebudem. Ostávajú len tie tvrdé syry typu gran moravia, ktoré si asi raz za čas doprajeme, ale už ich nebudeme cielene kupovať. Občas smotanu do zmrzliny, alebo mascarpone do zákuskov. Ale budú to skôr výnimky.

Whole 30 4-5 Whole 30 4-6

Keď som sa pred pár dňami zamýšľala nad prínosmi, aké mi paleo stravovanie a následne Whole30 dali, zhrnula by som ich takto:

  • ploché bruško, už nebýva napuchnuté
  • ľahší pocit, pár kg dole a menej podkožného tuku
  • dostatok energie po celý deň, žiadna poobedná únava
  • lepšia regenerácia po cvičení
  • už nemám „chuť na niečo dobré“ a nepotrebujem svačinky
  • krajšia pleť
  • zmizla bolesť hlavy, tabletky na zmiernenie bolesti som mohla dať preč
  • pevnejšie nechty, resp. nespomínam si, kedy sa mi naposledy zlomili, čo bývalo kedysi pravidelné
  • objavila som nové jedlá a teším sa na ich skutočnú chuť
  • obecne lepší pocit, neviem to vysvetliť, ale skrátka cítim sa oveľa lepšie

Zdravotné problémy som nemala žiadne, takže túto oblasť nemám ako zhodnotiť. Ale v mojom okolí je až priveľa chorých a obéznych ľudí a ja som si raz, postávajúc na autobusovej zástavke uvedomila, že takto skončiť nechcem. I preto som sa začala zaujímať o jedlo, ktoré považujem za jeden z najdôležitejších faktorov nášho zdravotného stavu a ktorý si naviac môžeme do veľkej miery ovplyvniť.

Negatíva tohto stravovania som nepostrehla žiadne, aspoň si na nič nespomínam. Snáď len spočiatku to vyžaduje viac času a úplne na začiatku prekonanie chuti na sladké. Nájdenie vhodných receptov, domáce varenie, zistiť ako spolu jednotlivé potraviny sedia a ktoré sa k sebe nehodia a potom je to už pomerne jednoduché, naviac to skúšanie je celkom zábava.

Takže nevidím dôvod, prečo v tomto stravovaní, založenom na zelenine, mäsu, vajíčkach, dobrých tukoch a trochu ovocí, nepokračovať ďalej. Nebude to úplne striktné, keď budem v dobrej kaviarni tak si cheesecake a ovocný džús asi dám, ale rozhodne z toho nespravím každotýždňovú záležitosť.

Mohlo by sa Vám páčiť

Žiadne komentáre

Zanechať odkaz

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.