Blog Paleo/Whole30

Moje skúsenosti s Whole30 – 1. týždeň

9.4.2014

S priateľom sme sa pred týždňom vrhli na Whole30. Keďže jar prináša aj lepšiu dostupnosť zeleniny, rozhodli sme sa práve v apríli prejsť celým programom. Kto nevie, o čo ide, odporúčam knihu Jídlo na prvním místě alebo facebook stránku Jídlo na prvním místě. Prípadne whole9life.com, keď preferujete angličtinu. Skvelý jedálniček a skúsenosti z každého dňa pridáva napríklad i šikovná grafička Klaudia na svojom blogu myfirstwhole30.tumblr.com.

A teraz už moje skúsenosti po prvom týždni.

1 2

Prvé dni viac menej v pohode a bezo zmeny oproti minulosti, ale tak skoro sme ani žiadne zázraky nečakali. Akurát sme sa tešili na nové jedlá, takže sme zásobili chladničku i špajzku. Tu ešte musím podotknúť, že na paleo/primal stravovaní ideme už vyše polroka, takže prechod pre nás nie je tak dramatický. Len v marci sme poľavili (naše ôsme výročie, výlety, návštevy rodičov…), tak i preto sme to chceli teraz zobrať striktnejšie a vrátiť sa k prirodzenému stravovaniu. Zmena oproti minulosti naviac spočíva v úplnom vylúčení mliečnych výrobkov a pravidelnejšom stravovaní (ráno, na obed a večer, žiadne desiate a olovranty či zobkanie medzi tým).

V prvom týždni sme celkom očakávane obaja pociťovali chuť „na niečo dobré“. No hlad sme medzi jedlami necítili a chute sme skrátka ignorovali. Ja som na druhý deň  mala i bolesť hlavy, myslím že to bolo spôsobené práve menším množstvom sacharidov, ktoré som začala prijímať. Týždeň pred Whole30 som sa totiž už dostala nad 150 g/deň, čo som na sebe pocítila. Ale ďalšie dni sa všetko upravilo.

3 4

Priateľ pripravuje fantastické jedlá a medzi to najlepšie sa jednoznačne radí orieškovo-bylinkové ghee, ktorého recept je aj v knihe Jídlo na prvním místě. Do jedálničku sme zaradili ešte viac rýb (tuniak, losos, sardinky), na raňajky vajíčka s mäsom (saláma, šunka alebo slanina) a zeleninou (často obmieňame druhy, aby nás nenudila). Vajíčka a mäsové výrobky máme domáce od známeho.

K raňajkám si dávame ešte misku ovocia, začali sme jesť avokádo a celkovo s receptami experimentujeme. Nechýbajú u nás bylinky, rôzne koreniny, mäso dochucujeme aj kari pastou a kokosovým mliekom. Zasadila som žeruchu a kupujeme kvetináče s pažitkou, mätou, tymiánom a bazalkou, kým nám vyrastú tie naše (ak vôbec).

Ad raňajky. Zaviedla som skvelú vec. Ako ranné vtáča vstávam kľudne i s východom slnka, hoci nejdem do práce ani do školy. Inokedy som sa naraňajkovala sama, ale teraz, aby priateľ nevyspával do jedenástej, prinesiem pred deviatou raňajky do postele a najeme sa spolu. Kľudne tým strávime i hodinu, ale je to fantasticky využitý čas, kedy nás nič neruší a nemusíme ešte pracovať/študovať.

5 6

To, že mi jedlá chutia viac som si všimla už dávnejšie, potom čo som si odvykla od cukru a obilnín. Je úžasné pozorovať to miešanie rôznych chutí, korení a byliniek a vychutnať si skutočnú chuť skutočného jedla. Teraz si pokrmy fakt užívam a púšťam sa aj do štipľavejších jedál.

Prvý týždeň som teda bojovala len s chuťou na ovocie, ktoré som chcela jesť prakticky stále. Snažili sme sa vyberať i menej sacharidové druhy (napríklad banány sme nemali ani raz).

Raz som piekla, resp. sušila a to vanilkový korpus z bielkov s pomarančovým krémom zo žĺtkov a ovocím. Namiesto obeda, keď sme mali aktívnejší deň a nechcelo sa nám variť mäso. Inak pečenie mi pomerne chýba, práve kombinovaním orechových múk, kokosových produktov (olej, mlieko, strúhaný…) a ovocia ma to experimentovanie baví viacej. Ale do Whole30 to úplne nepatrí, takže ďalšie týždne sa tomu vyhnem úplne.

Pijem veľa čaju. Čistý mätový, robím ho na raňajky, ale často i počas dňa, najmä keď sa učím alebo píšem. A zistili sme, že nám stačia menšie porcie jedla.

7 8

Čo sa týka športu, tak tomu som moc nedala, behať som bola tuším len raz, na rozcvičku pár cvikov z jógy od Erin Motz (musím sa pochváliť, už som si kúpila jedného warriora na MyYogaPro a netrpezlivo očakávam, kedy projekt konečne spustia). Kettlebell som nezdvihla ani raz, hoci som Whole30 chcela spojiť s Grasa 420. No snáď budúci týždeň už začnem (musím, ani nie o mesiac idem behať na Wings for Life World Run do Bratislavy). Ale chodíme viac na prechádzky a pokiaľ nemusíme ísť do centra, ktoré je cca 10 kilometrov, tak chodíme všade pešo.

Čo sa týka prvých pozitívnych prínosov, tak ešte je asi skoro hodnotiť. No mám menej napuchnuté brucho (prakticky už vôbec), cítim sa menej unavená a mám pocit, že sa viem lepšie sústrediť. Tento týždeň som mala pár skúšok, stále sedím nad diplomovkami, a hoci je to náročné, zvládam to lepšie, ako skúškové obdobia v minulosti, ktoré ani neboli tak ťažké ako tento kľúčový mesiac (lebo keď ho nespravím/nestihnem, štúdium sa mi o rok predĺži a to sa mi zrovna moc nechce).

Mohlo by sa Vám páčiť

5 komentárov

  • Odpovedať Dada 9.4.2014 na 21:48

    Páčia sa mi tvoje fotky! 😀 A aj to odhodlanie – ja viem, že by som sa mala stravovať zdravšie (popravde Whole30 nepoznám, ale paleo stravu hej – práve od teba, z tvojho blogu :D), ale neviem si predstaviť život bez mliečnych výrobkov! Či pečenia cheesecake-ov! 😀

    Inak, MyYogaPro vyzerá veľmi dobre! Len neviem, či som až taký jogín, aby som sa jóge skutočne venovala… Hoci možno tým, že to jednak nebude zadarmo (nepáči sa mi len, že tam nemajú exaktne vypísaný „cenník“…) a jednak tam vidno ten pokrok, by som bola správne motivovaná začať a neprestať… Ešte si to rozmyslím… 🙂

    • Odpovedať Orvokki 9.4.2014 na 22:39

      Vďaka :). No ja som si kedysi (rok dozadu) hovorila, že nedokážem existovať bez nugátových croissantov z neďalekej pekárne (a tie bývali fakt výborné) a dnes môžem prejsť okolo najvoňavejšej pekárne a nič, pečivo mi nechýba. Ani tie croissanty :D. Mliečnych výrobkov (najmä gréckych jogurtov a syrov typu gran moravia) som sa tiež dlho nechcela vzdať, no ani tie mi už nechýbajú. Ale ten prvý „prechod“ pred pol rokom bol náročný. Cheescake som tiež milovala, na ten si občas spomeniem, raz som spravila paleo verziu, plnku z kešu a citrónovú. No ale nie je to úplne ono :D.

      Na MyYogaPro sa strašne teším, videla som už náhľad beta verzie a práve na sledovanie pokroku som zvedavá najviac. Len ma hnevá, že to spustia až v máji, trochu termín posunuli. Erin Motz je fantastická, ja som sa do jógy zamilovala vďaka nej. Skús jej 30 Day Yoga Challenge, možno ťa tiež tak namotá :).

  • Odpovedať Dada 12.4.2014 na 13:01

    Ďakujem za tip na tú 30 Days Yoga Challenge! 😉

  • Odpovedať Bastera 27.4.2014 na 19:25

    Páni máte můj obdiv! Já se pokouším jíst zdravěji a lehčeji, ale asi nemám dost silnou vůli a za další nevím vlastně, co přesně bych měla jíst 🙂 Akorát nechápu, že toho jíte tak málo toho jídlo, nemáte hlad? 🙂

    • Odpovedať Orvokki 27.4.2014 na 19:40

      Hlad nemáme vôbec, skôr naopak, priateľ chcel na raňajky ešte menšie porcie. Inak jedávame trikrát denne, ale tie porcie (dostatok tukov a bielkovín) zasýtia naozaj na niekoľko hodín. Inak sa držíme knihy, ktorú na začiatku spomínam – Jídlo na prvním místě, v tej je všetko zrozumiteľne vysvetlené, čo jesť, čo nejesť, prečo a podobne. Takže ak hľadáš niečo, čo ti v tomto smere poradí, rozhodne ju odporúčam :).

    Zanechať odkaz

    Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.