Blog

#3 Digitálny detox

13.6.2019

Pôvodne mal byť marec mesiacom, kedy nebudem tráviť čas pred obrazovkou po deviatej. Ale nakoniec som z toho spravila začiatok digitálneho detoxu. Tým nemyslím to, že by som sa na mesiac odstrihla od online sveta, pretože to nie je môj zámer. Blogovanie ma baví, Instagram mám nastavený tak, aby ma inšpiroval, na FB som v kontaktne so známymi, na mobile čítam e-knihy, začínam počúvať podcasty… Ale chcem čas pred obrazovkou využívať rozumnejšie.

Nastavila som si akési pravidlá, tie potom doľadila, upravila ak sa neosvedčili, pridala alebo ubrala ďalšie podľa potreby. Nemám stanovený denný čas, ktorý si „dovoľujem“, pretože sú dni, kedy nemám ani polhodinu a sú dni, kedy mám i tri hodiny. Práve preto chcem ten čas využiť čo najefektívnejšie.

  • Využívam automatické publikovanie článkov a príspevkov.
  • Pripravujem si príspevky a fotky vopred, keď na to mám čas. Čo je častokrát v nedeľu. Adamko je viac s tatinom a mňa úplne nepotrebujú. Vtedy si viem nachystať články a príspevky na niekoľko dní. Väčšina ranných a večerných príspevkov je z automatického publikovania a všetko som to nachystala v nedeľu alebo keď na obed spinkal.
  • Nastavila som si pripomienku, koľko času som strávila na Instagrame. Len tak pre zaujímavosť.
  • Odpovedám nárazovo. Správy a komentáre ma vždy potešia, ale odpovede zaberajú asi najviac času. Takže keď mám voľnú polhodinku, tak si k tomu sadnem a odpovedám rad radom. To isté aj maily. Už som sa vzdala toho, že dokážem odpovedať do 24 hodín ako kedysi. Nie je to v mojich silách. Občas mi niektorá unikne, ale vždy sa snažím nezabudnúť alebo aspoň reagovať smajlíkom.
  • Instastories pozerám keď nie je Adamko na dohľad. To je najmä kvôli nemu, nechcem aby ma stále vídaval s mobilom v ruke. A mne to výrazne zníži možnosti, kedy môžem sledovať.
  • Sledujem len ľudí, ktorí ma bavia, inšpirujú alebo motivujú. Toto som veľmi pretriedila, zredukovala, zrušila sledovanie tých, ktorí zdieľajú len nejaké súťaže alebo nezaujímavé správy či hoaxy. Podobne na IG, u niektorých ľudí ma bavia posty ale nebavia stories. Alebo naopak. Oboje sa dá nastaviť. A znížila som počet sledujúcich o viac ako polovicu. Nie je v mojich silách sledovať všetkých, ktorí ma zaujímajú.
  • Doobeda mám nastavený Odpočinok, kedy mám medzi 8:00 – 12:30 na mobile „zablokované“ niektoré aplikácie a tiež Limit na sociálne siete. (V iPhone: Nastavenia -> Čas pred obrazovkou.)
  • Čas s mobilom, ktorý mám nastavený beriem tiež len orientačne, pretože na mobile dosť čítam eknihy, komunikujem s manželom, pozerám mapy, cestovné poriadky, objednávam jedlo, internetové bankovníctvo, hudba, skrátka praktické veci. Ale je fajn vidieť, že už sa blíži nejaká hranica.
  • Prestávam toľko spoliehať na mobil. To sa vlastne týka predchádzajúceho bodu. Napríklad v Brne chodí MHD každú chvíľu, takže ak vyslovene neponáhľame, môže mi byť jedno, koľko je hodín a kedy ide najbližší spoj. Na výlete tiež nemusím stále pozerať do mapy, ale viac sa orientujem podľa značiek, pamäti alebo si dovolím zablúdiť niekam mimo trasu.
  • Zrušila som takmer všetky newsletters, odišla z väčšiny skupín na Facebooku, zrušila som účty ako ČSFD, Goodreads, Twitteri, Last.fm… Vždy som si povedala, či mi služba viac dáva ako berie a ak to bolo naopak alebo vyrovnané, išla (som) preč. Aj keby je to len minúta denne, ono sa to nazbiera.
  • Nechávam mobil niekde v kúte. Ak ho mám položený po ruke, mám väčšie tendencie ho častejšie kontrolovať. Ak je na komode v rohu spálne, kde by som musela ísť vyslovene k nemu, tak ma to k nemu netiahne. Začala som si ho tam dávať aj nabíjať v noci, aby som ho nebrala do ruky ešte v posteli.
  • Na niektoré poznámky som chcela viac využívať papier, než Notes v mobile, ale zistila som, že Notes mi vyhovujú docela dosť. Ale kombinujem to s diárom (článok: Čas pod kontrolou). Na niečo je proste lepší diár, na iné mobil, takže využívam oba podľa aktuálnej potreby.
  • Nemám nemenné pravidlá. Sú dni, kedy ani neviem, kde mám mobil, týždeň nepribudne žiaden post či článok a sú dni, kedy mám kopec tém, o ktorých chcem napísať. Sú dni, kedy mám veľa času a dni, kedy nemám žiaden. Takže pružne reagujem, nehovorím si, že dnes už odbila moja hodinka na Instagrame a viac ani minútu, keď mám ešte čas a potrebu tam niečo riešiť a naopak inokedy sa nenútim Instagram otvoriť len preto, že už je večer a ja som ho ešte ani neotvorila.
  • Polhodinu pred spaním sa naozaj snažím nebrať mobil do ruky. Kvôli kvalitnejšiemu spánku a tak.
  • Udržiavam Inbox Zero. Táto technika mi v mailovej schránke ohromne vyhovuje. (Niečo o technike tu.) Ale s tým, že naozaj veci vybavím, nie iba presuniem/archivujem a vybavím ich v čase, kedy na to mám vyhradený čas. Nekontrolujem stále mail, nemyslím na nevyriešené úlohy.
  • Čo môžem spraviť do dvoch minút, spravím hneď a neodkladám na neskôr. Toto možno poznáte z GTD ak sa zaujímate o time management. Mne táto drobnosť uľahčuje život už od vysokej. Je pravda, že pri dieťati je takých minútových úloh desiatky až stovky denne, ale čím je Adamko starší, tým jednoduchšie sa mi to opäť dodržiava. Takže som sa k tomu naplno vrátila.
  • Poznáte FOMO? Fear of missing out? Je to strach, že zmeškáme niečo dôležité. Čoraz častejšie sa to deje najmä pri socálnych sieťach, kde máme pocit, že nám unikne príspevok niekoho, koho sledujeme. Opakom je JOMO. The Joy of Missing Out. Radosť, že niečo zmeškáme. A presne na to sa presmeruvávam. Na ten pocit, že naozaj nemusím vedieť o všetkom, že vôbec nevadí, keď zmeškám nejaký príspevok, nebudem o dôležitej správe vedieť medzi prvými. Nechávam online svet plynúť jeho tempom a ja si idem svojim. Občas sa stretneme a občas na seba vôbec nevidíme.
  • S tým súvisí aj pomalší život a väčšia všímavosť. Vedome vykonávať činnosti a byť prítomná tu a teraz. Zahodiť potrebu multitaskingu a preladiť sa na solotasking. Robím jednu vec, nepremýšľam nad ďalšimi. Nejde to vždy a stále, ale tréning robí majstra a každým dňom sa zlepšujem.
  • Na to nadväzuje meditácia, nastavenie si takého množstva úloh, aké som reálne schopná zvládnuť, prestať mať nereálne očakávania, každý deň si nájsť čas na diár a prejdenie To Do listu.

Je možné, že časom to ešte upraví podľa potreby, ale zatiaľ mi to takto vyhovuje. Keď prokrastinujem, tak to robím vedome a cielene, nie s pocitom viny, že by som mala robiť niečo dôležitejšie. A keď robím niečo dôležité, venujem sa práve tomu.

Dôležité je vytrvať a keď sa vrátim k starému návyku, ktorý mi už nevyhovuje, začnem zas a znova. Nevadí, že sa pár dní nedarí, vrátim sa. Nevyčítam si, že som zlyhala, poučím sa. Čím dlhšie vytrvám, tým pevnejší je môj zvyk, viac sa mi darí a naviac mám so seba skvelý pocit.

A ako sa mi darilo v ďalších oblastiach?

  • Január: otužovanie
  • Február: pôst
  • Marec: žiadna obrazovka po deviatej večer
  • Apríl: španielčina
  • Máj: meditácia
  • Jún: minimalizmus
  • Júl: angličtina
  • August: LCHF (low carb high fat)
  • September: turistika
  • Október: návrat do práce
  • November: dokončiť moje poznámky o materstve a cestovaní do ucelenej formy
  • December: joga a prevrátené pozície

S príchodom tepla cítim menšiu potrebu otužovať, ale už mi nevadí sa viac vystavovať chladu. Chodím menej oblečená a častejšie vetrám alebo nechávam otvorenú ventilačku. Ráno, kým je ešte zima, by som kedysi chodila s minimálne o jednou vrstvou viac, teraz zisťujem, že nepotrebujem byť tak naobliekaná. Ale studenú sprchu si tiež ešte občas dám.

Dni, kedy chodím do práce sa mi zdali najvhodnejšie na pôst, pretože nemusím variť, Adamko je v školičke a manžel v práci. Lenže u nás v práci máme firemné bistro, kde varia celkom dobre a za skvelú cenu, tak sú to práve dni, kedy si môžem dať niečo zdravé, čo by som si sama ani neuvarila. Takže krátke pôsty mám v iné dni. Niekedy 12 hodín, niekedy 16. Najlepšie sa mi vynechávajú raňajky, čo je zvláštne, pretože ja som bývala silno raňajkový človek. Ale keď si dám dobrú večeru, vydržím v pohode do ďalšej a cítim sa dobre. Takže to je moja najobľúbenejšia forma krátkodobého prerušovaného pôstu.

Na Španielčinu striedam aplikácie Memrise a Duolingo. Pár minút takmer každý deň.

V Yoga House som chodila viac na pomalšie až meditatívne lekcie. Na meditáciách je priestor aj na teóriu, takže od lektoriek som sa už niečo dozvedela a získala pár tipov, ako meditovať i doma. Občas to skúšam, ale je to oveľa náročnejšie udržať pokojnú myseľ, než som si myslela. S digitálnym detoxom to ale ide ruka v ruke, takže po pár týždňoch sa dostavili prvé výsledky.

Do leta budeme minimalisti, už mám pretriedenú aj celú chodbu a čiastočne i garáž. Som s našou domácnosťou spokojná. Naviac sa nám čoskoro uvoľní jedna izba, brat s nami i tak už pár mesiacov nebýva a bude sa sťahovať definitívne, takže jeho izbu prerobíme na spoločenskú miestnosť. Gauč, projektor, stôl na šitie a herňa pre Adamka. Tým sa viac uvoľní jeho maličká izba, z kuchyne presunieme Piklerovej triangel a aj tam bude viac priestoru.

Skončila mi angličtina a kvôli cestovaniu som si ďalší kurz neprihlásila, aj tak by som väčšinou chýbala. Ale aspoň čítam viac článkov v angličtine a keď pozeráme film, tak s anglickými titulkami. Od jesene by som mohla mať angličtinu i v práci, takže sa k tomu vrátim.

Stravovanie som po februári pomaly vrátila do normálu, našťastie s jarou prichádza viac ovocia a zeleniny, takže je to o to chutnejšie. LCHF to síce stále nie je, ale zdravotné problémy nemám, váha ma netrápi, spokojná som, takže aktuálne mi to vyhovuje tak ako to je i s občasným zákuskom keď sme niekde na výlete.

V marci som turistikovala pomenej, ale keďže manžel pôjde v apríli na dva týždne na služobnú cestu, ja s Adamkom pôjdem na Cyrilomětodejskú stezku a juhomoroavskú svätojakubskú. Vyše týždňa tak strávime chodením a ja si pred Caminom aspoň vyskúšam, ako to zvládneme, čo nám chýba a čo ťahám zbytočne.

V štvrtok a piatok pracujem. Adamko sa v školičke adaptoval, páči sa mu tam, takže ja mám doobeda 3-4 hodiny na prácu. Pomaly sa do toho dostávam, ale tých zmien za dva roky je naozaj veľa.

S poznámkami som vôbec nepohla, naopak na myseľ mi prichádzajú nové témy a články. Na tomto budem musieť zapracovať.

Joga bola skôr v znamení pomalých lekcií a meditácie, do prevrátených pozícií sa nejako nehrniem, aj keď som si vyskúšala aštanga vinayasa jógu na konci ktorej je aj stojka. No aktuálne potrebujem niečo pomalšie, takže zatiaľ odkladám a zameriavam sa na meditáciu, ktorú občas preložím niečim dynamickejším.

Všetky obrázky sú z pexels.com.

Mohlo by sa Vám páčiť

3 komentáre

  • Odpovedať Andrea 17.6.2019 na 14:56

    Takovéhle články mě baví úplně nejvíc! Působí na mě, že máš naprosto všechno srovnané a jdeš si v klidu a harmonicky za svým 🙂

    • Odpovedať Orvokki 19.6.2019 na 11:47

      Ďakujem. Snažím sa, snažím sa ísť si za tým, čo chcem a mať spokojný život . A konečne sa mi to aj darí, ale tak v tridsiatke už by sa patrilo mať život pod kontrolou. 😀

  • Odpovedať 15 a 30 dňová SLOW výzva – Orvokki's blog 8.7.2019 na 19:03

    […] Digitálny detox. Prehodnoťte, koho sledujete na sociálnych sieťach, ako veľmi a ako často využívate telefón, čo viete nahradiť offline činnosťou a čo nepotrebujete vôbec. Možno vám pomôže nedávny článok o mojom digitálnom detoxe. […]

  • Zanechať odkaz

    Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.